Recenze: Jsem roztříštěná (Roztříštěná #1)

Oficiální anotace:
Jsem prokletá. Mám dar.
Jsem zrůda. Jsem víc než jen člověk.
Můj dotek je smrtící. Můj dotek znamená sílu.
Jsem jejich zbraň. Budu se bránit.
Nikdo neví, proč je Juliettin dotek smrtící, ale Obnova s ní má své plány. Chtějí ji použít jako zbraň. Ovšem Juliettina představa je úplně jiná…
Obnova, která měla pomoci umírající společnosti, má nyní spojence v každé zemi a připravuje se na vhodný okamžik, kdy v nich převezme kontrolu. Neobydlená půda, která na světě zůstala, byla rozdělena do 3 333 sektorů a každý z nich nyní řídí někdo jiný. Sedmnáctiletá Juliette je zavřená v ústavu pro choromyslné a od okamžiku, kdy se naposledy dotkla lidské bytosti, jí dělí 6 336 hodin. Její rodiče se jí zřekli. Nemá nikoho. Do doby, než jí v ústavu přidělí spoluvězně, s nikým nepromluvila 264 dní. Juliette má však jedno obrovské tajemství. Tajemství, které jí zničilo veškeré šance na normální život. Tajemství, které hodlá Obnova využít ve svůj prospěch. Její dotek znamená totiž jistou smrt.

Kniha Jsem roztříštěná patří, minimálně tedy v zahraničí, mezi velmi populární ve svém žánru. Příběh točící se okolo hlavní hrdinky, Juliette, je zasazen do dystopického světa s tvrdým režimem, ve kterém by se asi málo kdo z nás chtěl doopravdy ocitnout. Z mého subjektivního pohledu se mi kniha velmi líbila, je totiž originální a neotřelá díky poetickému stylu psaní, kterým si mě autorka zcela získala již od první stránky. A třebaže se kniha svým žánrem řadí do Young Adult literatury, obsahuje velmi mnoho skrytých myšlenek a metafor, nad kterými jistě není na škodu se zamyslet.

Díky vyprávění v ich formě můžeme celou knihu pozorovat myšlení Juliett, které bylo viditelně ovlivněno dobou strávenou v ústavu. Tento aspekt zapříčiňuje to, že se autorka jistě dostane pod kůži každému čtenáři.

Kniha se četla téměř sama a velmi snadno. Anotace nám v tomto případě o knize téměř nic neprozradí a myslím si, že je to i dobře. Osobně se přiznám, že čtu raději knihy, které mě překvapí až během děje, než když mi hlavní zápletku prozradí samotná anotace. Musím však konstatovat, že jsem od knihy zprvu očekávala něco jiného, než se mi posléze dostalo. V knize bych rozhodně oželela některé romantické scény a namísto toho přidala více kapitol o samotném světu, který, alespoň podle mého, není v první knize tak barvitě vykreslen.

Hodně lidí, hlavně tedy v recenzích na internetu, zmiňují hlavní hrdinku, jakožto jejich nejméně oblíbenou postavu z celé knihy. Přestože mám své osobní favority, s hlavní hrdinku jsem po dobu čtení neměla žádný problém. Myslím, že i na základě některých názorů, které zazněly v knize, se s ní dokáže člověk snadno ztotožnit.

Knihu hodnotím po přečtení pozitivně. I přesto, že se jedná o dystopickou Young Adult knihu, bylo to něco nového a neotřelého. Originálního. Jakmile začnete tuto knihu číst, už vás jednoduše nepustí.

(Amerika, 1988)
Tahereh se narodila r. 1988 v malém městě v Connecticutu, v současné době ale žije v Orange County v Kalifornii, kde pije příliš mnoho kofeinu a zjišťuje, že počasí je na její vkus až moc dokonalé. Pokud zrovna nečte žádnou knížku, můžete ji načapat při čtení bonbńových obalů, kupónů nebo starých receptů. Shatter Me (Jsem roztříštěná) je její první román, který má dvě pokračování - druhý díl je Jsem zlomená a třetí je Ignite Me (Jsem rozohněná). zdroj