Recenze: Jsem zlomená (Roztříštěná #2)

Upozornění: Recenze může obsahovat spoilery na první díl, Jsem roztříštěná.
Oficiální anotace:
Tik tak tik tak…
Už je skoro čas
na válku!
Juliette uprchla ze spárů Warnera do Bodu Omega, což je místo ideální pro lidi, jako je ona. Pro lidi s darem. A také je to hlaví ústředí hnutí odporu proti stávajícímu režimu. Konečně je volná a nikdo ji nechce použít jako zbraň. Konečně může svobodně milovat Adama. Ale nikdy se nezbaví svého vražedného dotyku.
A ani Warnera, který po ní touží víc, než by bylo zdánlivě možné.
Juliette se po útěku od Warnera nachází v Bodě Omega, ilegálního hnutí namířeného proti Obnově. Dozvídá se informace o světě, v němž žije, a které jí celou tu dobu izolace unikaly. Castle prohlásil, že by se měla naučit ovládat svůj dar. Chystá se totiž na krvavou válku. Členům Bodu Omega jde o zásadní věc. Porazit Warnera a jeho muže a ukázat tak lidem, že ještě mají naději, že se nemusí podvolovat požadavkům Obnovy a stát se otroky režimu, který je chce využít jen k ovládnutí světa. Juliette souhlasí s tím, že bude bojovat. Že navzdory svému přesvědčení využije svou sílu. Avšak pomyšlení na to, že by na někoho vztáhla ruku v ní vyvolává skličující pocity. I přes zázemí v Bodě Omega, jež se jí dostalo od Castla, jí neunikly nepřátelské pohledy a nevlídná slova od ostatních členů. Juliette si není jistá už ničím. Musí se však postavit na nohy a nenechat se ovlivnit svou vlastní minulostí. Stává se z ní voják a ona je připravena bojovat. Za svět. Za naději.

Juliette se musí naučit ovládat svůj dar dříve, než vypukne válka. Musí překonat svůj strach a postavit se na vlastní nohy. Jenomže čas běží. Vojáci se čím dál více přibližují k lokaci Bodu Omega a všichni její členové jsou tak ve velkém nebezpečí. V průběhu výcviku sama Juliette zjišťuje, že její dotek není jenom smrtící, ale že dokáže mnohem, ale mnohem více.

Druhá kniha je oproti té první dějově poměrně odlišná. V knize pod názvem Jsem roztříštěná je hlavní hrdinka díky izolaci zcela neinformovaná o okolním světě. Dozvídáme se hlavně o její minulosti a v neposlední řadě také o její schopnosti, tedy smrtícím dotyku. Autorka knihy zde v nemalé míře také věnovala pozornost vztahům mezi hlavními hrdiny a bohužel tak ani tyto knihy neminul milostný trojúhelník. Druhý díl skrývá pro čtenáře mnohá překvapení. Juliette se ze začátku nedokáže přizpůsobit. Je uzavřena ve své vlastní mysli a od okolního světa jakoby si neustále držela odstup. Mile mne překvapilo, že v druhém díle dostáváme trochu více fakt o dystopickém světě, jež v první knize nebyl téměř vůbec vykreslen.

Pokud jste ještě tuto trilogii nečetli, určitě doporučuji si před druhým dílem přečíst novelu pod názvem Destroy Me. Hlavním aktérem v této knize je postava Warnera. Příběh se odehrává z jeho pohledu a můžeme tak alespoň na chvilku nahlédnout do jeho hlavy. Osvětlují se zde mnohé scény a činy, jež mi přišly v prvním díle nepochopitelné a mé velké přání bylo tuto komplikovanou postavu pochopit. Tato novela čtenáři mnoho osvětluje. Přináší nám jeho pohled na věc, zchátralou minulost s nevalným dětstvím a s přísností jeho otce, a celkově čím vším si Warner musel již od velice mladého věku projít. (více informací k novele nejdete zde)

Juliette se snaží pochopit svůj dar a přijmout ho jako součást své osoby. Snaží se přijít na způsob, jak ho ovládat, aby mohla pomoci lidem v Bodě Omega. Aby se s nimi postavila Obnově a lidem tak mohla poslat zprávu, že naděje pro tento svět ještě nebyla svržena. Před Juliette stojí nejedna těžká zkouška, ale tou hlavní, a možná také nejdůležitější, je zkouška sebe samé.

Díky Juliettina životu a myšlení na nás kniha dýchá místy téměř až depresivním podtextem. Tahereh vykreslila postavy se silnými charaktery, každý z nich s osobitým chováním, vlastní minulostí a poukazuje na to, jak člověka dokáží podobné aspekty ovlivnit v budoucnosti, ač si to předem ani neplánoval. Autorka se díky poutavému příběhu vyznamenala tak opět v tom, že po celou dobu četby dokáže se čtenářem vytvořit jakési pomyslné pouto, které se pomocí jazyku a stylem vyprávění nezlomí ani po dočtení samotné knihy.

Jsem zlomená v sobě skrývá více napětí a akce. Já samotná si z knihy odnáším poměrně důležitou myšlenku, jež vlastně provází dějově celou knihu. Myšlenku, že i přes naše veškeré nedokonalosti, které si mnohdy pouze vsugerováváme, zchátralou minulost či špatná rozhodnutí se člověk musí naučit přijmout sebe takový, jaký je. Přijmout i ty negativní věci svého já jako součást našeho bytí. Jako součást naší jedinečné osoby.

(Amerika, 1988)
Tahereh se narodila r. 1988 v malém městě v Connecticutu, v současné době ale žije v Orange County v Kalifornii, kde pije příliš mnoho kofeinu a zjišťuje, že počasí je na její vkus až moc dokonalé. Pokud zrovna nečte žádnou knížku, můžete ji načapat při čtení bonbńových obalů, kupónů nebo starých receptů. Shatter Me (Jsem roztříštěná) je její první román, který má dvě pokračování - druhý díl je Jsem zlomená a třetí je Ignite Me (Jsem rozohněná). zdroj